Een week onderweg.... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu Een week onderweg.... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu

Een week onderweg....

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

21 December 2013 | Nepal, Kathmandu

Ondertussen ben ik nu bijna een week in Nepal. Het gaat redelijk goed, maar ik kan nog niet zeggen dat ik echt ben gewend. Zeker nog niet aan het eten, wat bestaat uit alleen maar rijst (ontbijt, lunch en diner). Gisterennacht ben ik ook erg ziek geweest,waarschijnlijk was me maag het voedsel even zat. Maar niet alleen aan het eten, maar ook aan de mensen en de cultuur moet ik erg wennen. Zo heb ik vorige week een ochtend meegelopen met het vrijwilligersproject waar ik morgen mee ga starten. Ik kan kiezen waar ik vrijwilligerswerk wil doen, en heb besloten om dit in het verzorgingscentrum te doen. Toen ik daar dinsdagochtend kwam in het ouderenhuis was iedereen hard aan het werk, het was even zoeken wat ik precies moest doen. Mij werd door een zuster vertelt dat ik de bedden moest verschonen die vies waren (lees: nat) en dat ik de andere bedden gewoon moest recht trekken. De bedden waren eigenlijk allemaal vies, het liefst wilde ik ze allemaal verschonen. Nadat ik daarmee klaar was (en ik bijna in menselijke ontlasting had gestaan) moesten we een aantal mensen wassen. De mensen zijn klein en dus werden ze opgetild onder hun armen en onder de douche gezet. De douche bestond uit vier muren met een betonnen zitje erin. De mensen werden binnen vijf minuten gewassen door middel van een emmer, een stukje zeep en een washand. Toen ik even vijf minuten rust had omdat ik niet wist wat ik moest doen, keek ik even om me heen en besefte dat ik het punt van huilen had bereikt. Mensonterend was het bijna, maar niemand leek het iets uit te maken hoe de mensen erbij zaten, hoe ze zich voelde of wat de mensen droegen. De mensen kregen namelijk de kleding aan die er gevonden kon worden, elk kledingstuk was van iedereen. Het werd op een grote hoop gegooid - ook al was er net in geplast - en daarna werd het in een ton met water en zeep gegooid. Nadat de kleding 'gewassen' was, hingen we het op een drooglijn. Van 9:00 uur tot 11:00 uur moesten we dit doen in de ochtend. Na die ochtend ben ik samen met iemand uit het vrijwillgershuis naar een tentje geweest om koffie met cake te nuttigen (430 ruppees in totaal = 3 euro). Het was goed om te horen dat ook zij het de eerste dagen erg zwaar had. Gelukkig heeft Nepal ook zijn mooie kanten, zoals de tempels en de prachtige natuur. Voor de natuur moest ik wel een busreis maken van 8 uur heen en 8 uur terug (over een weg die we in Nederland geen weg zouden kunnen noemen), maar het uitzicht op de himalayagebergte met zonsopgang was prachtig. Helaas was het wel wat bewolkt. Morgen heb ik nog een dag vrij, maar vanaf maandag ga ik beginnen met het vrijwilligerswerk. In de ochtend zal ik naar het ouderenhuis gaan en in de middag zal ik vrouwen engelse les geven. Ik ben heel benieuwd....

  • 21 December 2013 - 14:48

    Stef:

    Hey ienie, voel je je al weer wat beter??? Ben blij dat je trip naar de Himalaya cool was :)
    Ja dat is het probleem jammer genoeg vandaar dat ze vrijwilligers willen zodat die mensen zo goed als ze kunnen daar verzorgd worden. Hij altijd in gedachten dat wat je voor ze doet, hoe weinig het misschien lijkt dat je waarschijnlijk wel hun licht puntje bent op een dag :)
    Hey je gaat Engelse les geven cool man!! Succes!!!! Xx

  • 22 December 2013 - 03:22

    Yannick:

    Hey Jeanine, heftig al die indrukken zo de eerste week. En vooral de omslag van wat wij normaal en abnormaal vinden en hoe zij dat daar beleven. Echt tof dat je daar zo aan de slag gaat en je steentje bijdraagt voor deze mensen. Ze zijn je enorm dankbaar ook al merk je dat niet gelijk.
    Wat cool ook dat je je eerste nature trip hebt gedaan :) Good luck with teaching English to the ladies. And remember, when you hate rice, there's always a big M nearby ;) I'm loving it

  • 22 December 2013 - 19:07

    Joke:

    Leuk om je verhaal ie lezen en wat je al hebt meegemaakt in het verzorgingscentrum. Wat worden onze ouderen dan goed verzorgd in onze centra als je dit zo leest. Heb je geen foto's gemaakt op je reisje naar de Himalaya?

  • 24 December 2013 - 08:10

    Tur:

    Heftig hoor!
    Bizarre scheidingslijn tussen onze wereld en die van hun.
    Terwijl je zou denken dat we allemaal op hetzelfde wereldje wonen!
    Waarom dan niet gelijkwaardige kansen?
    Toch ben je wel echt met de kerstgedachte bezig daar, helpende hand bieden voor mensen die het veel zwaarder in het leven staan. Als er iemand een plekje in de hemel krijgt ben jij het wel.
    Wel super tof dat je erop uit gaat in de natuur!
    Ga je ook nog een trekking doen in de bergen?! Dat zag ik laatst, op Discovery moest ik meteen aan je denken :)

    Heel veel plezier en succes en alvast fijne kerstdagen en een mega interessant 2014.

    x
    Tur

  • 27 December 2013 - 12:37

    Tessa Maat:

    He Nien!!

    Leuk om zo iets van je te horen en zien!

    Zo te horen heb je in je eerste week al heel wat meegemaakt zeg, jeetje wat een verhalen.
    Ik zal ze aan mijn patienten laten lezen als ze weer eens aan het zeuren zijn!

    Leuk dat je ook al tripjes heb gemaakt naar de natuur, denk dat dat echt fantastisch moet zijn!

    Succes met alles en ik kijk uit naar je volgende verhaal!!

    Liefs Tess

  • 27 December 2013 - 14:06

    Maaike:

    Wauw.. mijn mond viel wel even open van je verhalen. Die natuur, en vooral wat je daar doet voor de mensen die het zo nodig hebben. Blijf vooral veel schrijven, heerlijk om wat van je avonturen te lezen :).
    Kus, Maaik

  • 26 Januari 2014 - 15:05

    Fenny:

    Lieve Jeanine,
    jeetje, heftig, je verwacht natuurlijk wel een andere wereld als je erheen gaat, maar kan me voorstellen dat dit wel een enorme impact heeft! (ik baal al dat m'n wasmachine stuk is.... maar als ik dit lees zou ik m zo doneren!)
    ga gauw verder lezen!
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 15030

Voorgaande reizen:

14 December 2013 - 13 Juni 2014

Een half jaar in Azië....

Landen bezocht: