Een weekje alleen reizen - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu Een weekje alleen reizen - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu

Een weekje alleen reizen

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

13 Februari 2014 | China, Sjanghai

Sorry, can you please help me??? Een vraag die ik de afgelopen weken wel duizend keer heb gevraagd aan voorbijgangers. De meeste mensen rennen hard weg, iets wat ik ondertussen wel gewend ben. De mensen spreken hier nou eenmaal geen engels en zijn ook niet bereid om te proberen je te helpen. Soms, met een beetje geluk, tref je iemand die engels spreekt maar dit is zelden. En toch heb ik het de afgelopen weken vaak geprobeerd op straat om hulp te vragen om de weg te vinden. Ik heb alleen gereisd en ik vond het heerlijk, alleen de plek vinden waar ik heen wil is soms wat lastig. Zo heb ik Guangzhou een half uur in de metro gezeten en daarna twee verschillende bussen gepakt (die allebei een andere richting op gingen) om vervolgens bij de Canton-tower uit te komen in plaats van bij de white cloud mountain. Ach, de Canton-tower was ook leuk om te zien. En alleen reizen is eigenlijk helemaal niet alleen. Want als je in een hostel een 6 persoonskamer boekt, ontmoet je gelijk veel andere mensen om dingen mee te ondernemen en om mee te kletsen. Het enige nadeel is dat er natuurlijk altijd mensen zijn die snachts snurken :( Maar het was erg prettig om overdag even alleen te zijn en je eigen dingen te kunnen doen. Ik merkte echter dat ik niet zo goed was in het plannen van alle shows die er waren in het attractiepark waar ik heen ben geweest, toen miste ik me zus wel even die altijd alles tot op de minuut plant. Ook niet altijd leuk, maar dan mis je in ieder geval geen show. Afgelopen zondag ben ik terug gekomen van het reizen, omdat afgelopen maandag het vrijwilligerswerk weer begon. De terugreis naar Shanghai duurde 18 uur, maar gelukkig had ik nog een stoel kunnen boeken. In het begin vond ik het jammer dat ik geen bed had kunnen boeken, maar toen ik in de trein zat en allemaal mensen zag die 18 uur moesten staan omdat zij geen bed maar ook geen stoel hebben kunnen boeken, was ik wel blij met me stoel. Geen prettige stoel overigens, hij was onwijs hard. Ik was daarom erg blij toen ik zondagmiddag weer aankwam in de flat in Shanghai. Afgelopen maandag moest ik de kinderen weer verwelkomen op de kindergarten. We hoefden vrijwilligers niks te doen, omdat er allemaal spelletjes voor de kinderen waren georganiseerd vanwege het chinese nieuwjaar. Dit was wel leuk om te zien, maar wederom voelde ik me erg nutteloos. Vandaag mocht ik niet naar de kindergarten. Gisteravond zijn we met zijn allen uit eten geweest met alle vrijwilligers van de kindergarten, de manager van de kindergarten en de manager van het vrijwilligersproject. Dit was erg gezellig, de manager van de kindergarten trakteerde. Het was in totaal 160 euro voor acht personen inclusief voor-, hoofd- en nagerecht. Voor nederlandse begrippen absoluut niet duur, maar voor hier is dat niet erg goedkoop. Na afloop van het etentje kwam de manager naar me toe en ze vertelde me dat het beter was om thuis te blijven morgen. Ik voelde me de afgelopen dagen niet lekker en had koorts, maar ik ben nou eenmaal niet iemand die graag thuis blijft. In het begin dacht ik nog dat de manager het beste voor mij wilde, maar het blijkt dat de manager niet wil dat ik de kinderen ziek maak en dus moest ik thuis blijven vandaag. Niks voor mij, maar ik heb weinig keus. Dus dan maar een dagje relaxen vandaag en niet een uur lang in de sneeuw de kinderen welkom heten. Hm....zo erg is thuis blijven misschien niet.....

  • 13 Februari 2014 - 07:18

    Stef:

    Lekker reizen zo na een tijdje op dezelfde plek te hebben gezeten is toch altijd wel lekker. Nou veel plezier in de sneeuw...hier is het regenachtig en word je zowat weggeblazen!!!! Maar geen sneeuw...dat vind todd nogal jammer haha. Leuk dat je eindelijk echte panda's hebt gezien :) en gelukkig hebben maaik en ik je toch nog bezig gehouden tijdens de trein reis :p xx

  • 14 Februari 2014 - 22:06

    Joke:

    Hallo Jeanine. Ik weet wat het is als bijna niemand Engel of een andere taal spreekt en je niet verstaat en begrijpt. Ik heb dat jaren geleden meegemaakt toen ik met Bas 1 week in Beijing was. We gingen steeds op stap met de plattegrond van de stad om aan te wijzen waar we naar toe wilden en ook als we terug wilden naar ons hotel. Je hebt al veel beleefd en gezien. Wat leuk zijn die panda's, wij hebben ze toen in de dierentuin gezien. Hopelijk ben je weer opgeknapt zodat je, je vrijwilligerswerk in de kindergarten weer kan doen. Je verhalen zijn erg leuk om te lezen. Ik zie je volgende verslag wel weer als je naar het volgende land gaat. Ben benieuwd wat je daar allemaal gaat tegenkomen. Nog veel reisplezier.

  • 15 Februari 2014 - 10:42

    Maaike:

    Je moet het maar zo zien nien, als je je in China begrijpelijk kunt maken, dan kun je dat over ter wereld voortaan

  • 15 Februari 2014 - 10:43

    Maaike:

    Hè de helft van mijn vorige bericht staat er niet op! Nouja komt erop neer dat het baggerweer is zoals Stef zei ;). In Rusland langlaufen ze in korte broek!!
    XXX

  • 15 Februari 2014 - 13:32

    Nathalie:

    He lieve collega,

    Ik lees nog steeds al je blogs hoor.. ik vind het ontzettend leuk om ze allemaal te lezen.
    Wat maak je toch geweldige dingen mee daar. Niet leuk alleen dat je vandaag ziek bent.. komt vast ook door het eten enzo of ben je daar inmiddels nu wel aan gewend? ;) Veel beterschap! Hopelijk ben je snel weer beter!!

    Ik zal je totaal niet lastig vallen met de leuke verhalen van het werk hihi.. ik kan je wel zeggen dat het lekker druk is en ik dood moe! In april ben ik een lekker weekje vrij met mijn verjaardag.. daar kijk ik zoooooooooo naar uit!!

    Nou ik wens jou nog heeeel heeel heeeeeel veel plezier en succes daar toe.. maar dat komt allemaal wel goed volgens mij. Ik wacht met smart de volgende blog af.

    Liefs Nathalie

  • 15 Februari 2014 - 22:59

    Fenny:

    Hey lieve Jeanine!

    Wat weer een leuk en herkenbaar verhaal; ik zeg: ziek zijn overkomt je, verzuim is een keuze ;-)
    Eigenlijk is het dus overal hetzelfde, behalve welke keuze er dan gemaakt wordt!
    Fijn om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt, enne.... dat mensen je niet verstaan heb ik geen ervaring mee. Maar het niet begrijpen wel. En dat hoeft niet alleen aan taal & cultuur te liggen, kan je 'hier' ook gewoon hebben hoor! ;-)

    Komende donderdag hebben we hier een etentje; Marjolein gaat ons toch verlaten! Zou toch wel leuk zijn als je er even bij kon zijn, maar je gaat vast andere leuke dingen doen! En geniet ervan!

    Liefs,
    Fenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 15020

Voorgaande reizen:

14 December 2013 - 13 Juni 2014

Een half jaar in Azië....

Landen bezocht: