Van Shanghai naar Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu Van Shanghai naar Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu

Van Shanghai naar Beijing

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

28 Januari 2014 | China, Peking

Vorige week heb ik een hele week het vrijwilligersproject gedaan. Waar ik me in Nepal oprecht nuttig voelde, voel ik me dat in Shanghai helemaal niet. Ik werk in een privat kindergarten. In Nederland heet dit een privé kinderopvang, waar de iets rijkere kinderen spelen. Hier betekent het dat de kinderen niet spelen, maar les krijgen. Ze komen hier vanaf 2 jaar op de kindergarten en krijgen dan les in dans, theater, ze moeten sommetjes leren en ze krijgen engelse les. En je zou denken dat ik die engelse les moet geven, maar dat is niet waar want hiervoor wil de kindergarten alleen officiële engelse leraren uit Engeland, Amerika of Australië. Wij als vrijwilligers mogen alleen de leraar assisteren. Maar omdat er maar 6 kinderen in een groep zitten valt er weinig te assisteren. Daarnaast moeten alle vrijwilligers in de ochtend een uur lang buiten staan, om de kinderen gedag te zeggen wanneer de ouders hun kinderen brengen. Nou zijn die ouders zo uit de hoogte (rijden minimaal in een Audi), dat niemand naar ons om kijkt en we er dus voor niks staan. Maar het positieve is dat het project maar tot 11:00 uur duurt en ik daarna dus de hele dag vrij heb om van alles te ondernemen. Samen met mij zijn er twee meisjes van 18 jaar uit Duitsland en is er iemand van 22 jaar uit Amerika. Van de twee meisjes draagt de ene zoveel make-up dat ik het idee heb dat cognitieve gedragstherapie op zijn plaats zou zijn en is de ander super onzeker. Tja, nu kan ik moeilijk zeggen dat ik perfect bij ze pas. Maar beide meiden zijn super aardig en daarom besloten om met zijn drieën naar Beijing te reizen. Het meisje met de make-up miste de trein omdat ze simpelweg te laat was en het andere meisje vroeg wel duizend keer aan mij of we wel in de goede trein zaten. Maar we kwamen uiteindelijk toch ecafgelopen zaterdag met zijn drieën in onze hostel in Beijing aan. De stank is verschrikkelijk en schoon kun je het zeker niet noemen, maar dat hoort nou eenmaal bij het reizen waar ik zo naar uit heb gekeken. Shanghai is een mooie stad, vooral gericht op business. Beijing is meer toeristisch, alhoewel ze hier bij de 'toerist information service' toch ook echt geen woord engels spreken. Beijing is ook wat smeriger en de mensen zijn wat minder bekakt als in Shanghai. Het is gewoon super dat de kindergarten twee weken dicht is vanwege chinees nieuwjaar en ik beide steden kan zien. Ik heb onder andere al de verboden stad gezien, het plein van Mao dat super streng beveiligd is en  e tempel van de vrede (natuurlijk ook hier tempels). Vanaf zondag ga ik een week alleen reizen. Eerst naar Xi'an om het terracotta leger te zien en daarna naar Guangzhou. Daar is een park wil waar ze pandaberen hebben. De andere twee meiden gaan de zon opzoeken in het zuiden van China. Ook niet verkeerd, want vandaag op de chinese muur was het -6 (met als mijn gevoelstemperatuur -15). Maar de zon komt voor mij vanzelf als ik 28 februari naar Hong Kong vlieg en daarna vier dagen later naar Vietnam. Kijk er nu al naar uit om me winterkleren weg te doen en ruimte in me koffer over te houden om nieuwe zomerkleding te kopen. Want je zou denken dat Mac Donalds overal zit, maar de h&m kom je nog veel vaker tegen!  

  • 28 Januari 2014 - 11:14

    Stef:

    Nou ik zou zeggen gerbruik je kennis en studie op die 2 Duitse meiden hahah! Hè dat terracotta leger had ik ook nog gezien op tripadvisor.... Was het echt zo adembenemend en Unreal als iedereen zegt?? Veel plezier in het safaripark en ga je nog nar het circus?? Oh en in Hongkong zit disneyworld dont forget!!!! Xxx

  • 28 Januari 2014 - 12:36

    Fenny:

    Heeey Jeanine!
    Je zou je afvragen waarom ze dan uberhaupt vrijwilligers willen, als alles al zo soepel verloopt.... Maar goed, je wordt overal wijzer van, je hebt vast weer een hoop mooie auto's gezien, weet Nederland weer te waarderen als het boven 0 graden is.... En cgt; gewoon doen! Zal ik een behandelplannetje aanmaken, kan je scoren! ;-)
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    liefs Fenny

  • 28 Januari 2014 - 18:40

    Maaike:

    Klinkt weer spannend Nien, zo'n week alleen reizen. Maar dat moet je ook wel een heer-lijk gevoel geven, écht doen wat je zelf wilt! Groot gelijk, die zon komt vanzelf ;). Veel plezier bij de pandaberen, dat lijkt me echt supervet! Fotoooo's!! ;)
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 15029

Voorgaande reizen:

14 December 2013 - 13 Juni 2014

Een half jaar in Azië....

Landen bezocht: