that's all folks! - Reisverslag uit Osaka, Japan van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu that's all folks! - Reisverslag uit Osaka, Japan van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu

that's all folks!

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

06 Juni 2014 | Japan, Osaka

Dit was het dan....zes maanden in me eentje in Azië. Wat heb ik een super leuke tijd gehad. Het is mooi geweest zo. Wat zijn er de afgelopen zes maanden onwijs veel dingen gebeurt, dingen die ik nooit meer zal vergeten. Het was allemaal even bijzonder. Het heeft me een rijker mens gemaakt, ik heb nog nooit zo van het leven genoten. Maar voor nu....wil ik naar huis. Me lieve vriendjes en vriendinnetjes weer zien die ik zo erg heb gemist. Ik heb de laatste tijd veel vragen van jullie gekregen. De meeste vraag die jullie hebben gesteld is de vraag of ik verandert ben in de afgelopen zes maanden. Lastige vraag, jullie mogen daar zelf over oordelen als ik weer terug ben. Wel heb ik veel nagedacht over die vraag. Toen ik weg ging in december, zei iedereen tegen mij dat ik nergens bang voor hoefde te zijn omdat het toch echt allemaal wel hetzelfde zou zijn als ik terug kwam. Maar wat als dat nu juist is waar ik bang voor was, of bang voor ben? Ik was zeker niet ongelukkig een jaar geleden toen ik plotseling besloot om te gaan reizen. En ik heb me leven thuis ook echt onwijs gemist. Maar toch....wil ik wel dat alles hetzelfde is? Elke dag weer? Blijkbaar heeft het reizen toch iets in mij verandert. Voor de overige vragen die jullie ook gesteld hebben...zie hieronder voor de antwoorden. Bedankt voor iedereen die mijn verhalen wilde lezen en de lieve reacties die jullie hebben achtergelaten. Enjoy mijn laatste blog :)

Het mooiste moment van mijn vakantie:
Hele lastige vraag, want ik heb zoveel mooie momenten mee gemaakt. Het moment dat me zus aankwam in Bangkok, was wel een erg mooi moment. En de momenten waarop ik besefte; damn, ik ben in Azië. Deze momenten had ik best vaak, dan besef je opeens heel goed hoe gaaf het allemaal is, reizen door Azië.

Zoveel landen heb ik bezocht:
Als je Hong Kong en Singapore als een apart land rekent, 12 landen (Nepal, China, Hong Kong, Vietnam, Cambodja, Laos, Thailand, Maleisië, Singapore, Indonesië, Filipijnen en Japan).

Het aantal boeken wat ik heb gelezen op vakantie:
23. Met dank aan alle vlieg-, trein-, bus en bootreizen en met dank aan Rianne en me paps die me boeken hebben opgestuurd via de mail.

Het verdrietigste moment:
Het moment waarop ik afscheid moest nemen van me zus. We hebben echt drie super leuke weken gehad samen. Sowieso ben ik slecht in afscheid nemen. Ik haatte het als ik net leuke mensen had ontmoet en daarna weer afscheid van ze moest nemen. Maar ik ben trots dat ik dat wel steeds heb gedaan, ik heb altijd mijn eigen plan getrokken en niet blijven hangen in de 'veilige' situatie.

Op dit moment wilde ik naar huis:
Toen ik ontzettend ziek was in Nepal en toen me zus naar huis vloog wilde ik stiekem wel met haar mee naar huis.

Dit heb ik maar aan een aantal mensen vertelt
Toen ik onwijs hard gevallen was met me motor in Vietnam, heb ik dit maar niet tegen me ouders vertelt. Het feit dat het vlakbij een afgrond was, zal ik maar helemaal nooit vertellen.

Hier kon ik achteraf om lachen maar op het moment zelf om huilen:
Vast zitten op een boot voor 24 uur met 10 mensen die allemaal cocaïne snoven.....

Dit zal ik nooit meer vergeten:
De afgelopen zes maanden....het waren de beste zes maanden van me leven.

Het beste feestje heb ik gevierd toen:
Er waren meerdere feestjes die ik altijd zal onthouden. Het waterfestival, het verjaardagsfeestje van Cyle en de stapavonden op de Gili eilanden staan in mijn top 3.

Het meest indrukwekkend:
Was mijn vrijwilligerswerk in Nepal. Wat ik daar allemaal gezien en gedaan heb....dat blijft ongelooflijk.

Stressvol waren de momenten waarop:
Ik moest rennen voor de trein (meerdere malen in China) en het moment waarop mijn bagage niet in de Filipijnen was aangekomen....aaargh!!

De beste keus tijdens mijn reis was:
Toen ik besloot om niet naar Pakse te gaan, maar om naar Don Det te gaan om Nadine op te zoeken. Ik ga Nadine zeker nog een keer zien! Ow en een motor kopen onder druk van Walter was ook wel een top beslissing.

Hier heb ik wel een beetje spijt van:
Hm....ik kan eigenlijk niet iets bedenken...ik heb alles gedaan wat ik wilde doen en de dingen die ik heb gedaan waren alleen maar onwijs leuk en alles heeft goed uitgepakt.

Dit vond ik interessant om te leren:
Van de killing fields in Phon Phem wist ik niet zoveel maar het was erg interessant om daar meer over te weten te komen.

Frustrerend vond ik soms:
De manier waarop de dingen hier zijn geregeld. Dan zijn er drie mensen met elkaar aan het kletsen terwijl er een onwijs lange wachtrij staat om in te checken. Of dat ik werd gemasseerd met 1 hand en dat degene met dr andere hand aan het bellen was....Maar aangezien zich niemand in Azië zich druk maakt om dat soort dingen, heb ik dat ook maar afgeleerd. Het is zoals het is denk ik nu maar....

De slechtste plek waar ik heb slapen:
Was in Kuala Lumpur. Letterlijk een hok met twee matrassen, een lampje, een ventilator en een ikea dekentje. Ow en de jungle was natuurlijk ook verschrikkelijk, maar daar heb ik niet eens geslapen maar alleen wakker gelegen.

Het mooiste hotel:
Was in Bali. Het was een mooi resort met een heerlijk zwembad erbij, vlakbij het strand en midden in het centrum.

Dit heeft mij het meest verbaasd:
Nooit geweten dat ik zoveel mensen zou ontmoeten die allemaal even open en vriendelijke waren. Het was onwijs gaaf om al die mensen te ontmoeten, maar wat was bet afscheid elke keer weer moeilijk :(

Deze dieren heb ik allemaal gezien:
In het wild: dolfijnen, oerang oetans, black gibons, tasier aapjes, honden, katten, krokodillen, muizen, teveel kakkerlakken en ratten (tegen mijn wil in). Daarnaast heb ik nog vleermuizen in een hokje op straat, hanengevechten (bah!), panda's en nog veel meer leuke dieren in de dierentuinen

Het saaiste van mijn hele reis...
Waren alle reizen met de boot, bus, trein en zelfs het reizen met het vliegtuig werd op het eind erg saai.

Hier was het onwijs koud:
In de trein van Kuala Lumpur naar Singapore leek het wel te vriezen. Maar op de chinese muur vroor het echt, het was toen -5 graden.

En hier was het ontzettend heet:
Ik was volledig doorweekt van het zweet na een dagje tempels in Siem Reap. Geen spijt van, maar jeetje dat doe ik nooit meer. Geloof dat ik 5 liter water heb gedronken die dag.

Dit ben ik allemaal kwijt geraakt tijdens mijn reis:
Zucht...nou hier gaan we dan....mijn telefoon, mijn schoenen, mijn oordopjes (2 keer), mijn usb stick voor in mijn tablet, kleding (teveel om op te noemen), sieraden, slippers, shampoo, borstel, paraplu's (vier om exact te zijn....maar eigenlijk niet kwijtgeraakt maar meer elke keer weer vergeten mee te nemen, bijvoorbeeld na het eten), me sjaal en oplader voor me tablet.

Het leukste land:
Japan, Hong Kong en Singapore, toch omdat deze landen het meest op Europa lijken. Het reizen daar was erg makkelijk en daardoor ook leuk.

Het mooiste land:
Nepal vanwege de cultuur, Japan vanwege de discipline die de mensen hebben, Laos en de Filipijnen vanwege de natuur en Indonesië vanwege de diversiteit. Sorry, het zijn vijf landen die ik het mooist vind. De landen zijn zo verschillend dat ik niet kan kiezen.

Het meest inspirerende land:
Nepal, zonder enige twijfel. Daar heb ik wel eventjes me luxe leventje moeten vergeten.

Naar dit land ga ik nooit meer heen:
Ik ga pas weer naar China als ze daar engels praten.

Naar dit land ga ik binnenkort weer:
Van Thailand heb ik niet veel gezien, alleen Bangkok, dus ik zou nog wel eens de rest van Thailand willen zien.

Het meeste aan Nederland heb ik gemist:
Mijn ouders, mijn vriendinnen, mijn werk, het eten (vooral het slaatje van me moeder) en mijn huis. En het gemak dat je alles weet in Nederland.

De leukste uitspraak:
Was van me zus! 'wat loopt die man raar....volgens mij heeft die geen benen....nee die man heeft geen benen'. Je had er bij moeten zijn.....

Het meest gelachen heb ik:
Toen ik door de auto vloog omdat de chauffeur zo hard moest remmen. Zelfs nu ik dit aan het typen ben, moet ik er nog om lachen.

Het mooiste uitzicht:
Was In China op de Canton toren van 560 meter hoog. En de skyline van Shanghai in China was ook erg gaaf. Ow en toen ik in de jungle aan het sliden was, vlak voor een waterval langs op 50 meter hoogte.

Het engste wat ik heb gedaan:
Was slapen in de jungle. Gadver wat een hoop beesten zitten er in de jungle. Ik ben trots op mezelf dat ik het heb gedaan, maar hopelijk nooit meer.

Onwijs verbrand was ik:
Na een dagje op de motor. Ik had alles bedekt behalve me nek. Autsj....die nacht heb ik me niet omgedraaid in me slaap.

Het meest handigste wat mee is gegaan op reis:
Mijn tablet. Ik heb er boeken op gelezen, maar ook meerdere malen tickets mee geboekt en natuurlijk heb ik al mijn foto's erop kunnen zetten en mijn verhalen erop kunnen typen. Ow haha en totaal iets anders... me schaar heb ik ook wel vaak gebruikt en uitgeleend aan anderen.

En dit had ik best thuis kunnen laten:
Uh...mijn sieraden? Eigenlijk alles in mijn tas heb ik wel gebruikt. Alleen de volgende keer neem ik een iets kleinere badlaken mee haha.

En dit neem ik de volgende keer zeker weten mee op reis:
Nog meer slippers!

Dit reisje staat gepland voor de volgende keer:
Natuurlijk word dit mijn vriendinnetje opzoeken in Australië. En wie weet hoe lang die reis wordt....

  • 07 Juni 2014 - 07:49

    Tamara:

    Wat een onwijs leuk verslag om te lezen! Kan me bij sommige dingen ook helemaal voorstellen hoe je reageert! Fantastisch!
    Dit is toch een mooi overzicht van alle gave dingen die je hebt meegemaakt in de afgelopen zes maanden :D

  • 07 Juni 2014 - 08:06

    Stef:

    Leuk verhaal ienie....het leukste vind ik dat jij het heeeeeeel erg naar je zin hebt gehad en je laatste stukje vind ik ook heeeeeeeeel leuk:) volgende vakantie in Australië!!!!! En misschien eerst naar Thailand en dan door naar Australië ...... Idee.....ik wil ook wel naar Thailand :)

  • 07 Juni 2014 - 09:46

    Tess:

    He Nien!!
    Super leuk laatste blog!!
    We hebben zeker genoten van je verhalen!
    Hele fijne terugreis en tot volgende week ;-)
    Xxx tedd

  • 07 Juni 2014 - 12:30

    Fenny:

    Zoooo dit scheelt de helft aan bijkletsen! :-) Je verhalen waren heerlijk om te lezen, maar ook super om je straks weer te zien! En geniet van de 'meest gemist' dingen! XX

  • 07 Juni 2014 - 13:29

    Nicole:

    Super leuk verhaal. Veel herkenbare dingen en ik moest ook weer lachen. X

  • 08 Juni 2014 - 10:30

    Jose:

    Hey Nien, super leuk verhaal weer! Hopelijk heb je een goede reis gehad en ik kom graag eens je verhalen horen en de foto's bekijken...

    X José

  • 08 Juni 2014 - 19:27

    Esther:

    Heey!

    Helaas is dit je laatste blog...wat moet ik nou gaan doen als het rustig is op de afdeling?
    Wat heb jij veel meegemaakt de afgelopen 6 maanden. Alleen al 23 boeken lezen is een belevenis op zich!
    Vanaf nu noem ik je Aziewurm ;)
    Onwijs leuk hoe je schrijft...misschien kan je altijd nog iets in die hoek gaan doen? :)

    Nou tot maandag 16-06, ik en Mieke hebben de eer om je in te werken...!

    Liefs, Es

  • 08 Juni 2014 - 19:28

    Esther:

    Weet je überhaupt de route naar werk nog? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 4402
Totaal aantal bezoekers 15017

Voorgaande reizen:

14 December 2013 - 13 Juni 2014

Een half jaar in Azië....

Landen bezocht: