Wat heb ik tot nu toe geleerd..... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu Wat heb ik tot nu toe geleerd..... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jeanine Duyvelshoff - WaarBenJij.nu

Wat heb ik tot nu toe geleerd.....

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

28 Maart 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Voor degene die de tel zijn kwijt geraakt even een korte update....Afgelopen maand heb ik van noord naar zuid Vietnam gereisd en vorige week ben ik met de boot de grens van Vietnam overgestoken naar Cambodja. Phnom Penh ligt inmiddels ook al weer achter me en ben nu onderweg naar Siem Reap om natuurlijk de tempels te zien. Na vier maanden reizen kan ik oprecht zeggen dat ik al een hoop dingen heb geleerd.

- Het woordje vies heeft een geheel andere betekenis gekregen. Thuis vind ik het enorm vies als er iets in het putje van de aanrecht zit zoals etensresten (collega's van me werk weten dat ik dit werk liever door een collega laat doen). Maar hier heb ik toch wel geleerd dat dat echt niet zo erg is. Haren in niet alleen het doucheputje maar door heel de kamer en dus ook in je bed, schimmel overal, toiletten die nog nooit zijn schoongemaakt en waar ontlasting niet alleen achter is gebleven in het toilet maar ook op de muren, deuren en het plafon, vlekken in de lakens....het is hier meer regel dan uitzondering. Kakkerlakken, muggen en salamanders in je hotelkamer....ach zo erg is die spin in Nederland straks vast niet meer. En het is maar goed dat Rob Geus hier niet langs komt, anders zou je nergens meer in Azië kunnen eten. Ik heb nog geen reiziger gesproken die niet, net als ik, maden in het eten heeft gevonden. Maar het meest vieze zijn toch wel de straten die vol liggen met vuilnis en waar regelmatig mensen door heen wroeten op zoek naar iets bruikbaars. Ik zal jullie de details over de stank besparen.
- In Nederland controleerde ik altijd mijn tas voordat ik de deur uit liep; sleutels, portemonnee, telefoon, rijbewijs....check. Maar als je gaat reizen moet je een ander lijstje hanteren ben ik achter gekomen; paspoort, portemonnee, anti muggenspray, dichte schoenen (mocht de ondergrond het niet toelaten om op slippers te lopen wat regelmatig voorkomt), flesje water, wat eten (je weet nooit welk voedsel en vooral wat voor voedsel je tegenkomt wanneer je honger krijgt) en de kaart van de omgeving. Dat laatste heeft niet iedereen nodig, maar mijn richtinggevoel is verschrikkelijk dus zonder kaart ga ik de deur niet uit. In China stond er op mijn checklist ook nog 'foto's van de plaats waar ik heen wil', want die mensen daar spraken geen engels. Gelukkig ging dat wat beter in Vietnam, maar dat is alleen als je de toeristische plekjes bezoek. In het binnenland van Vietnam sprak ook niemand engels.
- Verwacht niks en ga nergens vanuit. Als ze zeggen dat de busreis 2 uur duurt, wees dan niet verbaasd als die 3 uur duurtmof misschien wel 4 uur. Het maakt hier allemaal niet uit. Hebben ze het over een grote waterval, dan zou het wel eens uit een dun straaltje water kunnen bestaan. En hebben ze het over een redelijke weg die ik vast wel kan rijden met de motor, bekijk dan ter plekke of het ook echt zo is. Ga ook vooral niet uit van verhalen, soms is dingen zelf ontdekken beter. Alhoewel sommige tips van reizigers wel erg handig zijn natuurlijk.
- De mensen in Vietnam zijn alleen aardig als ze denken dat ze geld van je krijgen. Niks is gratis, zelfs na het vragen van de route steken ze hun hand uit om te vragen om geld. Het zuiden van Vietnam is beter ontwikkeld dan het noorden, maar ook in het zuiden is geld erg belangrijk en zullen ze het niet nalaten om je proberen om te lichten.
- In Nederland ben ik niet iemand die graag dingen alleen onderneemt. Alleen naar de dierentuin of pretpark voelt gewoon een beetje gek. Maar hier voelt het goed. Alhoewel ik eigenlijk nooit alleen ben, want tijdens het reizen ontmoet je zoveel andere reizigers die elkaar allemaal met open armen ontvangen. Nooit geweten eigenlijk, dat je tijdens het reizen je best moet doen als je even een momentje voor jezelf wilt. Maar iedereen is hier even aardig en het is erg leuk om met iedereen te kletsen.
- De post in Vietnam is ontzettend snel. Ik had een pakketje opgestuurd naar huis die binnen zes dagen js aangekomen (onder het mom van nutteloze feitjes wilde ik dit toch even mededelen).
- En misschien wel het belangrijkste....Iets plannen is totaal zinloos. Waar ik thuis onwijs gesteld ben op structuur en duidelijkheid (lang leve de Stormvogel), heb ik dat op vakantie totaal moeten loslaten. Iets plannen heeft geen zin, zelfs niet voor de volgende dag. Want dan ontmoet je opeens een groep van negen mensen en ga je dus niet om 8:00 uur met de motor naar de volgende plaats, maar ga je naar een waterpark. Het plannen is ook erg vermoeiend, het is veel fijner om te gaan wanneer je wilt gaan en te blijven wanneer je wilt blijven. Maar straks komt me zus en dus heb ik toch een kleine planning moeten maken wat te doen met mijn tijd tot 12 april. Gelukkig heeft Rianne me hier erg bij geholpen :) Eigenlijk wilde ik niet naar Thailand (stond niet op de planning) maar uiteindelijk komt het zo uit dat ik daar toch heen ga om mijn zus eindelijk te kunnen zien. Op 12 april hebben we afgesproken in Bangkok en ik heb er onwijs veel zin in om met haar mijn ervaringen van het reizen te kunnen delen en om met haar weer nieuwe ervaringen op te doen in nieuwe landen. Maar eerst....op naar Laos.

Als laatste heb ik iets geleerd wat ik eigenlijk allang wist....Reizen is heerlijk. Ik geniet elke dag van de plaatsen waar ik ben en ben onwijs dankbaar voor het feit dat ik deze reis kan maken. Want ik ben me er zeer van bewust dat ik ontzettend veel lokale mensen in de steden en dorpjes ontmoet in Azië, die nooit verder zullen reizen dan hun geboorteplaats. Dat is wel eens een treurig gevoel. Ik ga afsluiten met een mooi cliché maar daardoor niet minder waar....ik ben onwijs gelukkig dat ik in Europa ben geboren en wij het zo goed hebben.

  • 28 Maart 2014 - 18:27

    Maaike:

    Heel mooi nien! Goed ook om te lezen dat ik straks niet meer op spinnenjacht hoef bij jou thuis...;). Super dat je dalijk met je zus op pad gaat, lekker Nederlands praten, om maar ergens mee te beginnen hihi.
    En na al die 'vieze praatjes' ben je vanaf nu een echte avonturier wat mij betreft :).

    Dikke kus nog veel plezier!!
    X maaik

  • 28 Maart 2014 - 20:00

    Fenny:

    Lieve Jeanine,
    Ok. Ik ben overtuigd. Als je er zó veel van leert, dan... gaan we niet op kamp met de jongeren; nee, we gaan op wereldreis!! Hoef jij straks niet uit te pakken, maar kan je gelijk door ;-)
    Het klinkt allemaal even leuk (nou ja, de meeste dingen dan, want ik heb nog niet geleerd mijn grenzen te verleggen op alle vlak).
    Ik ben wel heel erg benieuwd wat je nou het meeste mist nu je al zo'n tijd weg bent. En of je 'smetvrees' echt weg blijft, of dat die vieze putjes toch in de taakverdeling opgenomen blijven!
    Geniet van je vakantie samen met je zus!
    XX Fen

  • 29 Maart 2014 - 03:28

    Esther Pols:

    Hey meid,

    wat klink dat onwijs mooi zeg! Je komt op mij super ontspannen en dankbaar over, zoals ik het lees. Je komt als een nieuw herboren mens terug hihi...!
    Goor trouwens...maden in eten! O MY GOD... held dat je er bent! Gewoon opgegeten neem ik aan ;)
    Dat nutteloze feitje vind ik wel grappig om te weten, 6 dagen is mega snel! Nooit verwacht...
    Heb je nog veel meegekregen over dat vermiste vliegtuig wat onderhand terecht is...? of leeft dat toch minder in Azie als in Europa waar alles te volgen was op tv?
    Ga je naar noord Laos? Het olifantendorp niet ver van Vientiane (BAN NA) schijnt aanrader te zijn...Nouja, laat ook maar aangezien plannen totaal zinloos is hihi :) Wat een leven! Heerlijk!

    Geniet van alles! Zal vast heel fijn zijn met je zus, uniek om deel van je reis met iemand te kunnen delen!

    X Esther

  • 29 Maart 2014 - 16:26

    Rianne:

    Zo en nu ben ik benieuwd naar alle mooie plekjes in Laos :-). Heel veel plezier lieverd. -x-

  • 01 April 2014 - 09:13

    Stef:

    Ienie!! Leuk allemaal hoor :) nou zoals je zelf al zei er zijn geen spinnen in Azië....tot nu toe hoor ik alleen maden, salamanders, kakkerlakken en muggen....dus dan had je toch gelijk :p veel plezier bij de tempels!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1578
Totaal aantal bezoekers 15016

Voorgaande reizen:

14 December 2013 - 13 Juni 2014

Een half jaar in Azië....

Landen bezocht: